Selasa, 3 Disember 2013

Kelebihan Orang Miskin

Assalamualaikum.Alhamdulilah.Disini aku nak tulis pasal kelebihan org miskin.ya aku miskin.aku tau rasa miskin tu mcm mana.memangla tak miskin mana tapi tak la kaya tapi aku bersyukur ja.sejak berhijrah ni,aku rasa hati aku rasa cukup.camna ek.rasa cukup lah.susah nk terang.tapi tipu la kalau aku tak sedih kan.aku sedih juga bila aku tengok mak ayah aku,aku xdapat senangkan depa,depa kena keja lagi kat tengah panas.tapi aku harap dpt bahagiakan depa kat syurga.Amin….so pada sapa yg tak kaya mcm aku ni,meh kita tengok kelebihannya.
·        Pahala amalnya lebih dari pahala amal orang-orang yang kaya dalam sembahyang, sedekah dan lain-lainnya
·        Jika ingin sesuatu dan tidak tercapai dicatat baginya pahala
·        Mereka lebih dahulu masuk syurga
·        Hisab mereka diakhirat lebih ringan
·        Kemenyesalan mereka sangat kurang sebab orang-orang kaya ingin seperti orang fakirdiakhirat sedang orang fakir tidak ingin seperti orang yang kaya.
Ok,aku copy paste ja ni..dia panjang lagi tapi aku ambik point2 dahla.Ada juga dia tulis Nabi Sulaiman pun masuk terakhir selepas nabi2 lain sebab yalah harta dia kan banyak.Tengok…Allah Maha Adil.so jangan sedihlah kita miskin ka apa ka.buat ja apa Allah suruh,tinggal apa Allah larang.memang tak salah jadi kaya tapi kalau kekayaan kita disalurkan ke jalan Allah.banyak mana org kaya yg betoi2 sedekah??banyak mana org kaya yg xnaik bmw tapi naik keta biasa?nafsu wei.bila kita ada duit,depa akan surh kita beli benda keperluan kita yg mahai sikit.menjawablah kat akhirat nanti.duit tu beli apa buat apa.aku Cuma kagum dgn sorang jutawan mana ntah.lupa dah.dia jutawan,dia kumpul duit duit dia then dia sedekah semua sampai dia muflis.gila lah….kalau aku,aku pun tatau belum tentu dapat buat mcm dia buat.so duit kita,kita laburlah ke jalan yg benar dan tak membazir.yg miskin pun boleh sedekah,yg kaya pun boleh.hehe.

Tapi kala dari segi lain aku rasa
1)Kita akan dapat kawan yg betoi betoi kwn kita sebab yalah depa ofcourse ikhlas.bukan sebab kita kaya,depa nak dekat dgn kita.

2)kita akan dapat pahala yg banyak bila org kaya hina kita.trust me.haha.ni aku lalui sendiri.aku bukan nak kutuk org kaya,xsemua pun jahat.tapi aku pernah kenai.depa buat baik ada makna.yg sorang tu,bila gaduh,dia hina dia kutuk keja ayah aku.

3)kita takdalah membazir.yalah,duit pun ngam ngam ja.so bila ada duit,memang kita fikir betul2 nak beli apa.harga mana murah.masa aku ada duit dulu,harga pun aku tak belek.main ambik ja.nak tawar menawar pun tak dah.teruk kan..zzz

4)itu akan ajar kita sikap jimat cermat.masa ada duit tak hengat dunia,bila xda,time tu la kita tau erti baik berjimat cermat.
Tu jala kot kan.banyak lagi kelebihan dia.Allah lebih tahu.
Jika kau inginkan villa mewah
Aku inginkan rumah di Jannah
Jika kau inginkan perhiasan dunia
Aku inginkan perhiasan di syurga
Jika kau inginkan makanan lazat
Aku impikan air susu sungai di sana
Oh Jannatul Firdaus
Mu tunggu aku datang.:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan