Rabu, 31 Julai 2013

Kemaafan yang diberi tanpa dipinta

Assalamualaikum...macam malas nak tulis tapi nak tulis la.hihi...sebab orang termenung mcm aku ni,bukan ada benda nak buat.

Sempena nak raya ni,sesuai sangatlah kita bermaafan..act,bukan hari raya ja.terapkan sifat pemaaf dalam diri kita.memang susah,yalah,kalau orang bunuh hang,hang nak maafkan ka?maybe ada yg maafkan sebab dia tau Allah suka orang yg pemaaf.errr..tapi dah kena bunuh,bila masa nak maafkan...zzzzz...

Hmm..masa form 2,aku pernah tanya ustazah,boleh tak kita balas dendam ustazah?disebabkan sifat pendendam tumbuh dalam hati aku,tapi aku tak ingat lah aku dendam sapa time tu..abaikan..ustazah cakap,kalau org tu potong tangan kita,kita boleh potong tangan dia tapi tapi ha ada tapi tu,janganlah kita buat lebih sampai potong kerat 88..dan tapi juga,lebih baik maafkan orang tu sebab Allah suka hambanya yg pemaaf.aku diam ja dengar..

Aku memang dah cuba terapkan sifat pemaaf dalam diri sebab aku tau,memaafkan tu menenangkan,berdendam tu buat hati gusar.biaqlah maafkan pun,buat apa nak ego taknak maafkan..Allah ampunkan hambaNya,Rasul ampunkan umatnya,ibu ayah terima baik buruk,so kita terima dgn redha kesalahan org terhadap kita.alah,mcmlah kita ni takda salah kan?semua org pernah buat silap..

Tapi tapi,ada juga jenis yang buat salah pastu diam,tak mengaku,tak minta maaf contoh mcm adik aku.aku taktau nak ajaq budak ni mcm mana,geram pun ada kadang kadang tapi aku malas,penat keja lagi,mampu berdoa jala untuk dia...SABAR ja dulu kan...hmm..before tidoq pun,sebut la maafkan semua org yg ada buat salah dgn kita walaupun kita taktau,yalah,manala tau org mengumpat kita ka apa ka,sebut ja maaf..dan doa supaya org lain pon maafkan kita.ingat,Allah suka org pemaaf,jgn dendam dendam...

Allah memang sayang dgn org yg sabaq,so aku belajaq sabaq sebab aku bukan jenis sabaq sangat bila besaq ni,keja nak marah ja.memang susah,berapa kali aku terkandas,tapi lama lama aku try,ok la..biaqla org nak marah kita,kita jangan marah org.org pulak bila marah,sebut mcm mcm.pekakkan telinga ja,istigfar ja banyak banyak...

Cakap mcm senang ja kan nak tahan marah,hahaaha.memangla susah oi,sapa kata senang,dahla dgn setan yg suka hasut hasut lagi.sebab tu kena banyak istigfar..jgn ckp apa apa bila mrh,istigfar ja...bagi sejuk..memang Allah pun marah bila kita buat salah tapi tapi setelah kita menyedarinya,kita boleh minta maaf,kalau dgn org,beranikan diri jala mnta maaf,dia maaf or tak,belakang kira..

Ego,ni lagi satu.takpayahla kita nak ego,yalah,ohh dia marah aku,apa ingat dia sorang ja boleh marah,boleh mengamuk,kita tak boleh??tu la ego..hasut kita supaya jangan kalah..padahal org yg tahan sabaq,org yg MENANG ok...org yg hebat..gila tak hebat,kalau boleh sabaq mcm Rasulullah saw...memang kita bukan nabi tapi kita contohi akhlak dia,tak salahkan..maafkan lah sapapun,tak kira sapapun atau haiwan sekalipun,walaupun haiwan tatau cakap,dia berak ka apa ka,maafkan la,maafkan family,kwn,jiran,strangers dan lain-lain.

So mari bermaafan sesama kita,tak kira dgn Allah atau makhluk.Try rasa kemanisan jadi seorang yang sabaq dan pemaaf...Maafkan diri ini juga wahai semua,diri ini sedar diri ini banyak kesilapan dan melukakan hati orang lain tapi diri ini tak terlintas pun.Jika bukan hari ni anda maafkan saya,maafkan lah saya apabila saya sudah tiada.Moga disana saya tenang.Tolong juga minta maaf dekat org yg saya tak sempat minta maaf jika saya mati dulu...Selamat berbuka puasa.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan